«

»

jul 25

Verkeerd gebruik van Social Media

Met veel interesse volg ik de discussies over social media gebruik (en als goed braaimeester wakker ik het vuurtje af en toe een beetje functioneel aan ;-) . Wat is het toch mooi dat we allemaal onze eigen waarheid (mogen) hebben!

Grappig om te zien dat we allemaal om het hardst roepen dat we geen Social Media Guru, of expert genoemd willen worden (hoewel ik me met gerust hart Professional durf te noemen, ik verdien ten slotte m’n geld er mee), maar dat we toch allemaal een mening hebben over het ‘juiste’ gebruik er van.

You are doing it wrong!

Dagelijks zie ik tweets of blogposts voorbij komen over het gebruik van social media, waaruit bijvoorbeeld blijkt dat we social media vooral gebruiken ter promotie , van zichzelf een prima conclusie wat mij betreft (als het gaat over huidig gebruik).

Het verbaast me daarentegen als wordt geroepen dat Social Media (in een verzamelterm genoemd als ware het 1 kanaal, met maar 1 toepassing) alleen maar gebruikt MAG worden voor Branding of Conversatie, wat mij betreft is dat even ridicuul als zeggen dat televisie alleen maar documentaires mag uitzenden (en alsof er maar 1 televisie-kanaal is, met alleen maar programma’s, vergeten dat je ook reclames hebt).

Het arsenaal aan online middelen is zo breed, met zoveel verschillende massa- en niche kanalen (vergeet de Big4 eens; kijk juist eens bij de toegewijde, soms nerdistische fora, waar je met beperkte moeite (even vragen, of desnoods een kleine vergoeding) je boodschap kunt posten).

Iedere toepassing heeft z’n eigen karakteristieken (van uitgaande berichten, reactie op berichten, foto-verslagen, filmpjes, Acties, games, text advertenties, game advertenties, bewegende plaatjes-advertenties, promoted tweets, of….

Je kunt verschillende doelstelling hebben (branding van baan, branding van merk, branding van…, of conversie naar site, of conversie naar sollicitatie, of conversie naar contact, of fan…  of conversie naar discussie, maatschappelijke rel)

Damn. Ik draaf nu zelf ook door….

Hoe dan ook: ook ik keur het gebruik van Twitter-accounts die alleen maar vacatures pompen af, of spambots die Viagra-posts achterlaten in Blog-comments (ook hier op Braaimeester last van), hoewel ik ze op een bepaalde manier wel bewonder en denk dat ze iemand vast veel geld opleveren. Ik denk dat we bij Maximum een mooie balans weten te vinden in commercieel en inhoudelijk gebruik van de diverse nieuwe kanalen die ter beschikking staan (om er even een Bullshitbingo-tje in te gooien; we creeren ‘meerwaarde’ voor de bezoeker ;-) )

Ik hoop alleen wel dat we met z’n allen niet te veel slechts 1 toepassing van een bepaald kanaal claimen, maar wat meer de verschillende mogelijke toepassingen van een kanaal (bijvoorbeeld Twitter) erkennen, en zien dat jouw manier van gebruik niet per se de enige, of beste manier is.

1 comment

  1. Saleh

    Ik zie dat Social Media op allerlei manieren kan worden toegepast maar vaak ontbreken er schakels tussen bijvoorbeeld locatie, boodschap, medium, mobiele applicaties en de doelgroep waarmee organisaties een sociale band mee willen creëren. Ik vind dat Social Media tekort heeft aan een betrouwbare kanalen welk near field communication strategieën mogelijk maken. Een soort van steppingstone bieden om consumenten offline te benaderen om zo online via social media de consument over de streep te trekken. Om zo plots, uit het niets met een onbekende product, Social Media toe te passen is bijna spam en wordt toch genegeerd?

    Met het Q-band project wil ik bijv. met behulp van QR codes, Snaptag’s, Social Media meer toepasselijk / relevant maken voor de consument. Q-band is fysiek verbonden aan elke individueel bij een collectief publiek tijdens een super avond. Een polsband voorzien van functie(s) dat ook nog een opstap biedt naar Social Media.

    Tot nu toe zijn de QR codes etc altijd gelimiteerd geweest aan een ontzettend korte periode van blootstelling. Nu met ontwikkelingen als Snaptag & Foursquare zou men organisaties en bedrijven content op Social Media vlak relavanter kunnen afleveren. Je zou kunnen zeggen dat er een missing link bestaat naar Social Media & relevantie. Hoop dat ik niet off-topic ben geraakt (^^)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>