«

»

mrt 30

Een ‘verspreid’-knop is GEEN Social Media integratie.

We moeten ‘iets’ met Social Media

ongetwijfeld ook voor jullie de meest gehoorde uitspraak de laatste tijd. We buitelen over elkaar heen om iets te doen met Hvyes, Facebook, en Twitter. Ook ik spendeer een groot deel van m’n tijd om hier over te filosoferen, adviseren en pragmatiseren. Het Social Media ‘vakgebied’ is volop aan het puberen, en ik puber lekker mee: zowel zakelijk als prive experimenteren, grenzen opzoeken, een beetje (functioneel) uitdagen en prikkelen om zodoende te leren wat werkt, en wat niet.

De benadering die we als Maximum hebben is altijd vanuit een (arbeidsmarkt)communicatie oogpunt. Steeds vaker maakt deze benadering wat mij betreft het verschil tussen succesvolle inzet van social media, en toolleveranciers met een leuk buitenkantje.

Keer op keer zeggen we met z’n allen dat we Social media niet draait om de tools, maar om wat je er mee doet. Dan is het toch onbegrijpelijk dat de meeste onderzoeken, projecten en headlines nog steeds tooling focused zijn? “Social media gemist in Recruitmentsystemen“? Zegt helemaal NIKS als je niet weet of het juist gaat om het missen van social media-CRM-aspecten (ingaand) of juist het delen van vacatures naar Social Media.”Bol.com spant wederom de kroon op social media“? Wat zegt dat als je weet dat bol.com wel op alle grote sites een profiel heeft, maar praktisch niet reageert op (twitter-)vragen?

Vanmiddag zag ik de lancering van een nieuwe Hyves-actie van PUMA-’social‘:  waarin mij als bezoeker wordt verplicht lid te worden van een fanpage die ik niet ken (na akkoord van pagina’s aan disclaimers), ik m’n persoonlijke pagina moet pimpen en de actie moet doorsturen aan m’n vrienden, nog VOORDAT IK UBERHAUBT WEET WAAR DE HELE ACTIE OM DRAAIT? Dat is toch disrespect van het mooie platform dat Hyves is? Hiermee maak je het sociaal netwerken en vertrouwen in berichten van je vrienden toch helemaal kapot?

“Social media” sec is niks. Das een dooie verzameling van tools en linkjes. Het draait juist om de Communicatie: de informatie die je met elkaar deelt, de vorm, de richting, de doelgroep, de gewenste (inter)actie, etc. Vergelijk het met het aanleggen van een weg tussen twee steden: pas als je weet of je die bouwt voor fietsers, treinen of post, weet je of je een fietspad, een HSL, of buizenpost moet aanleggen. Nog los van de hoeveelheid aan verkeer, of dit recreatief of high-speed is, en of het gaat of zo veel mogelijk mensen het eind van de weg moeten bereiken, of dat 90% uitval acceptabel is.

Onderstaande een kleine indeling van Social media gebruik die ik zelf wel eens gebruik:

Slechts een high-level samenvattinkje van manieren om via social media te communiceren, waar nog tig nuances en varianten onder zitten, maar elk met hun eigen karakteristieken en effect. Zo komt het bijvoorbeeld steeds vaker voor dat we organisaties op dit moment afraden, danwel laag prioriteren om een (branded) Hyves of Facebook pagina op te tuigen, omdat dit relatief veel (tijd en communicatieve skills) vergt van de mensen binnen een organisatie zelf, terwijl bijvoorbeeld Hyvertising (getarget adverteren) of een Actie-pagina voor een groot deel kunnen worden belegd bij een derde partij.

Als ‘adviseurs’ maken we het onze klanten, maar ook onszelf wel moeilijk als we al die vormen allemaal onder 1 noemer blijven scharen, danwel als we de communicatieve richting van onze projecten niet juist hebben. Om een ‘verspreid’knopje, of -in grotere mate- een Social Network referral-tooling onder “Social Media integratie” te scharen is tekortdoen van je eigen vakgebied; nog los van de inhoudelijke voorzichtigheid die je als bedrijf moet betichten met het stimuleren van massa-verspreiding van berichten of vacatures, ook semantisch is dit onjuist en komt Integratie neer op samensmelten, of samenkomen: nooit op verspreiden. En voor je het weet verwordt ‘verspreiden‘ al snel tot uitstorten, of propageren.

 

<<zie ook m’n eerdere blog-spinsel ‘Where’s the action?‘, over de gemiste kans tot Actie op Social Media>>

3 comments

  1. Martijn Bloksma

    Goed artikel! Mooi hoe vaak de vraag “We moeten iets met Social Media” gesteld wordt. Nog mooier dat de “beste” oplossing heel vaak helemaal niets met social media te maken heeft.

  2. Patrick Boonstra

    Ik ben deze week even op onderzoek uitgegaan welke bedrijven ondertussen echt social media GEINTEGREERD hebben op hun eigen (werkenbij)site en kwam tot de ontstellende conclusie dat er (naast werkenbijdeloitte) geen enkel merk te vinden is die dat heeft…

    (waarmee ik bedoel een relevante integratie van Tweets/blogs/foto’s/video on-site, en niet een apart ‘tussen-platform’ van social media integratie).

    We roepen om het hardst dat we Social media geintegreerd moeten aanpakken, maar in de praktijk heeft nog niemand het voor elkaar, maar zijn het allemaal losstaande platformpjes, zonder onderlinge afstemming of relevantie. of kent iemand anders wel een goed (NL of zelfs internationaal) voorbeeld?

  3. Edinho

    Nu dat we een half jaar verder zijn, is de startegie nog steeds hetzelfde, of zijn er nog aanpassingen nodig. Zelf vind ik namelijk dat in veel gevallen een bedrijf zich totaal niet met sociale media bezig moet houden. Simpelweg omdat hun klanten daar niet te vinden zijn, of via die weg benaderd willen worden.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>