«

»

feb 09

De recruiter staat tussen de kandidaat en z’n toekomstige baan in.

In m’n werkzame leventje ben ik geregeld omringd door recruiters, zowel online als ‘IRL’.

Zo kom ik Recruiters in zo’n alle varianten en smaken tegen die er te bedenken zijn: werkend van grote corporates tot kleine MKB-bedrijfjes, van werkgevers in de Zorg, Accountancy, Politie, ITers of Techniek, van social-media-guru’s tot lokale-suffertje-adverteerders, van commerciĆ«le flirters tot CV-papierschuivers, van knappe jongedames tot papa-figuren, van extroverte party-animals tot depressieve email-dodo’s, van bejubelde succesverhalen tot omhooggevallen bange vogeltjes.
Nu ik er over nadenk kom ik trouwens best veel leuke mensen tegen: recruiters zijn net mensen ;-)

Nu krijgen we nog wel eens de vraag wat een succesvol recruitment is, of we komen vertellen ‘hoe Deloitte dat heeft gedaan’ of soortgelijke vragen om te leren van elkaar. Een groot deel van deze Wijze Lessen proberen we binnenkort te vatten in een Recruitment Volwassenheidsmodel (#recruitmentmaturity), waarin we een verklaring proberen te geven waarom sommige (recruitment)organisaties nu juist wel succesvol worden, en anderen (met de beste bedoelingen overigens) vast lijken te zitten in hun oude processen, systemen, etc.

Als oud-consultant hou ik van nature wel van een modelletje; maar nog meer houd ik van een toegepast model. In gesprekken met wat recruiters afgelopen weken bleek de rol van de Recruiter of Recruitment manager binnen de Recruitment strategie een belangrijke factor.

Een schijnbare tegenstrijdigheid is deze: de recruiters die afgelopen tijd worden geroemd als ‘meest invloedrijke recruiter’ 1,2 hebben zichzelf juist als doelstelling gesteld om een zo KLEIN mogelijke rol in het recruitment proces te spelen!

WAT? Diezelfde mensen die zich suf Tweeten, op alle podia staan als lichtend voorbeeld van Recruitment 2.0 cijferen zichzelf weg? Ja en Nee.

Wat zij zich in ieder geval wel weer goed hebben afgevraagd is welke rol de recruiter moet hebben: is dat er eentje van CV-schuiver (ik heb een personeelsgat en moet dat effectief /goedkoop vullen), of van een bemiddelaar (ik zoek de juiste persoon, in een ): wat ze zich hebben afgevraagd is hoe het Ideale recruitmentproces er uit zou moeten zien. Waarop eigenlijk het antwoord is dat het recruitmentproces (voor Business EN kandidaat) niet zichtbaar is en dat Kandidaat en Toekomstig Manager elkaar zo makkelijk mogelijk vinden. De recruiter moet alles zo hebben ingericht dat hij/zij niet een obstakel is tussen Kandidaat en zijn baan, maar veel liever nog dat de recruiter een onmerkbare rol heeft vervuld.

Wat dat betreft merk je aan alles dat de Arbeidsmarkt in een overgangsfase zit: de arbeidsmarkt bezig de omslag te maken van een overschot aan arbeidskrachten naar een tekort. Dat we nieuwe communicatiemiddelen ontdekken, en dat de rol en invulling van recruiter wordt hergedefinieerd.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>