«

»

dec 22

One size fits none!

Een nieuwe website.

Op het eerste gezicht lijkt er niks mis met bovenstaande zin (zeker als webbouwer commercieel gezien niet ;-) ). De crux zit em ook niet in het stukje ‘nieuwe website’, maar meer in het stukje ‘een‘.

Want net als in ieder goed gesprek of pitch pas je je taalgebruik, zinsopbouw, voorbeelden, maar zelfs ook je kleding aan, op de toehoorder en de context.  Ook online zou je moeten streven naar een goed gesprek; een goede site past zich dan ook (real-time) aan, aan de bezoeker en context.

Waar een website ‘vroeger’ vooral een digitale folder was, is dat in de meeste gevallen gelukkig allang niet meer. Daarom is het zo jammer dat er nog zo veel bedrijven die een nieuwe website bouwen denken dat ze met EEN uniforme website afkunnen voor alle doelgroepen, waar diversificatie juist zo veel meer oplevert. Door wat simpele technieken, of klik-gedrag kun je al heel veel te weten komen over je bezoeker en hier simpel op inspelen.

Kennis is macht.

In het online speelveld is kennis inderdaad macht. Weten wie je bezoeker is begint namelijk al bij de ingang, of zelfs al ruim daarvoor. In marketing en advertising worden al jaren ‘targeting’ technieken toegepast, en vindt dit snel hun opmars in de opbouw van de meeste goede sites.

Wist je dat als jij Nu.nl, of Telegraaf.nl bezoekt je andere advertenties te zien krijgt dan ik? Is het je opgevallen dat de advertenties naast een Gmail-mailtje zijn toegespitst op de inhoud van je email? Zo zijn er legio manieren om advertenties aan de juiste persoon te vertonen op basis van bijvoorbeeld IP-adres (en opgebouwd profiel), regio, context van de pagina, of andere manieren. zie bijvoorbeeld een uitleg hier.

Veel van deze technieken kun je tegenwoordig ook relatief makkelijk op je eigen site integreren.

Een zachte landing.

Verschillende bezoekers hebben verschillende informatie-behoeftes. Zo helpen we bezoekers van werkenbijdelandmacht.nl om snel de voor hen relevante informatie te vinden.

Wanneer iemand uit de doelgroep ‘ouder en decaan’ de site bezoekt, zoekt deze vaak naar ‘adviserende’ informatie. Wanneer een ‘reservist’ de site bezoekt wil deze meer informatie hebben over het combineren van ‘gewoon werk’ en militair zijn. Afhankelijk van deze keuze vertonen we sommige informatie prominenter, of laten we deze juist weg.

Je wordt niet alleen aan de poort welkom geheten; de site onthoudt jouw keuze; en alle vervolgpagina’s worden vervolgens gebaseerd op deze (bijvoorbeeld ‘vrouw) keuze. De pagina’s worden dynamisch, en realtime opgebouwd met relevante informatie in deze context (naast een bericht over de infanterie worden dan ook testimonials en vacatures van infanteristen vertoond).

Maar heel vaak weten we al lang voor ‘de poort’ wie de bezoeker is: op basis van een bepaalde advertentie-variant, de site waarop is geadverteerd, of juist een specifieke URL of re-direct, weten we hoe de bezoeker op de site is gekomen en weten we al in welke doelgroep deze thuishoort, zodat je deze keuze kunt overslaan.

Tenslotte; kennis is niet alleen maar macht. Het verzamelen van data doe je niet alleen voor jezelf; maar doe je juist om meerwaarde te bieden voor je bezoeker. Deze site is voor een groot deel gericht op een langduriger call-to-contact; een belangrijk deel van de site is er op gericht om periodiek contact met mensen te krijgen; via met name de gepersonaliseerde ‘nieuwsbrief’ Het Vizier, die mensen steeds wijst op voor hun relevant nieuws. Dit systeem is dan ook lerend ingesteld: bezoekers worden niet ineens om een hele bulk persoonlijke gegevens gevraagd, maar door juist heel gefaseerd op bepaalde momenten om kleine stukjes extra persoonlijke informatie te vragen, en daar verdere personalisatie van informatie als tegenprestatie te bieden, kunnen we bezoekers op een laagdrempelige manier steeds beter leren kennen.

Conclusie:

“One size fits none.” Je kunt volgens mij niet EEN website hebben voor al je bezoekers. Zelfs al is de boodschap die je wil verkondigen steeds hetzelfde; ieder gesprek kent z’n eigen verloop, afhankelijk van de omstandigheden. Ook online pleit ik voor een goed gesprek. Gelukkig bestaan er vele technieken om hier invulling aan te geven; belangrijker is nog om goed na te denken over je gesprekskandidaat en zijn beleveniswereld; en om daar je boodschap op aan te passen.

1 comment

1 ping

  1. Daniel Plate

    Interessante blog. Natuurlijk weten we tegenwoordig allemaal dat advertenties “slim” op regio of content van je mail op ons afgeschoten worden. Alleen het idee om dit ook op websites toe te passen was bij mij nog niet geland. Kortom; ik heb weer iets om de komende dagen over na te denken!!

  1. Tweets die vermelden One size fits none! » www.braaimeester.nl -- Topsy.com

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Patrick Boonstra, Stephan van der Wal. Stephan van der Wal heeft gezegd: One size fits none! – http://www.braaimeester.nl/2010/12/one-size-fits-none/ [...]

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>