«

»

dec 03

MVO; van Hype naar Arbeidsvoorwaarde

Aan het weer zou je het momenteel even niet zeggen, maar het Broeikaseffect en de opwarming van de aarde lijkt een serieuze bedreiging te vormen. Mijn vader zei vroeger grappend wel eens dat ‘het Milieu’ een moderne uitvinding is, en 50 jaar geleden nog niet bestond.

Een paar jaar geleden was verantwoord ondernemen en duurzaamheid vooral iets voor Geitenwollen Boomknuffelaars; maar tegenwoordig is er geen serieus bedrijf die niet zeer expliciet MVO in haar missie of bedrijfsvisie heeft opgenomen.

MVO, Maatschappelijk verantwoord ondernemen: is dat nou een marketingstunt, meeliften op de hype, of hebben we echt ons denkpatroon en handelen aangepast? Als je er op let kom je overal en steeds meer ‘groene’ en duurzame initiatieven tegen:

  • email-signatures die aansporen niet meer te printen
  • belastingvoordelen voor zuinigere auto’s
  • ‘Groene’ energie
  • CO2-emissie certificaten
  • en ga maar door

Ook op TEDxAms was een groot deel van de inhoudelijke verhalen gericht op MVO: Electrische auto’s, Zeil-vrachtschepen, energie-opwekkende zweefvliegtuigen, greppelgravers in de woestijn, wonder-cacao, Youth Food Movement.

Wat vooral interessant is dat ‘Groen’ allang niet meer een suf, bomenknuffel-of overheids-imago heeft. Tal van onderzoeken roemen juist het bedrijfsleven (gevestigd en startups) als aanjagers.

MVO als Arbeidsvoorwaarde

Met deze alomtegenwoordigheid en ‘volwassenheid’ van MVO is het meer geworden dat slechts geneuzel in de marge. In discussies met o.a. collega Mark zien we dat MVO ook voor (potentiële) werknemers steeds belangrijker wordt gevonden. Zo denken we dat bedrijven die concreet en bewijsbaar goed bezig zijn het makkelijker krijgen om goede werknemers aan zich te binden. En zal het naar ons idee ook snel uitgroeien tot een verplichte arbeidsvoorwaarde, of zelfs een directe dealbreaker als je hier onvoldoende mee bezig bent.

Wie kent er voorbeelden van bedrijven die hier actief (ook in vacatureteksten) en bewijsbaar werk van maken in hun Employer Branding & Recruitment?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>