«

»

dec 01

Meer (dan) communicatie

Als communicatie-professional denk ik redelijk wat van communicatie af te weten. Als mensen mij (prive of zakelijk) vragen welke communicatiemiddelen we allemaal hebben, dan is mijn natuurlijke gedachtengang al snel in Print (kranten, magazines), TV, Radio of Online (banners, Hyves, twitter, etc). Ik ben trots op de verscheidenheid aan middelen die we in campagnes weten neer te zetten.

Daarom is het juist zo leuk om af en toe met mensen buiten je ‘normale’ omgeving te worden geconfronteerd en dan te beseffen dat er nog zo veel meer mogelijk is in communicatie.

Dat is (in mijn eigen bewoording) het basis idee van TEDx, welke als tagline ‘Ideas worth spreading’ voert.

Opvallend vind ik overigens dat ik gisteren gedurende de dag nog enigszins teleurgesteld was over de praatjes die werden gehouden; maar hoe meer ik er aan terugdenk, des te meer begin ik te waarderen wat een divers programma werd gepresenteerd, hoeveel verschillende manieren van communicatie er bestaan waar ik eigenlijk nooit over nadenk, maar door de gesprekken die ik nu heb besef ik dat ik toch echt wel aan het denken ben gezet.

Thinking apart together

Ik mocht op uitnodiging van Deloitte een simulcast (video-stream) bijwonen.  Het main event werd in Amsterdam gehouden met 750 ‘lucky fews’, maar tevens op nog diverse andere locaties uitgezonden. Videoconferencing heeft toch duidelijk beperking ten opzichte van fysieke bijeenkomsten. Desondanks; door de Tweets (via ons Moby-Backchannel) die door zowel aanwezigen (redelijk beperkt), door bezoekers van simulcasts, maar ook kijkers via live-streams en UPC-channel leek het bijna alsof het EEN heel groot event was.

En zo is het dus mogelijk om simultaan, met een hele grote groep, gelijk- (en ongelijk-) gestemden een event te volgen via Video, Foto’s, Tweets en zo te beluisteren, te recenseren en meevoelen. Ik heb met aanwezigen, maar ook met onbekenden via Twitter leuke gesprekken en mini-gesprekjes gevoerd; en kreeg iedere keer weer een kleine mini-boost aan inspiratie. Zo bood de hele setting een enorme rijkheid aan communicatie.

Wait; there’s more!

Waarvan ik echt werd weggeblazen was toch wel de diversiteit in communicatie van de sprekers: zo leerde ik van Claron McFadden dat je met je stem en zang een hele verscheidenheid aan communicatie kunt overbrengen. Maar ook dat muziek niet per se in een systeem van noten en bladmuziek hoeft te worden gevangen, maar dat je met kleur, figuren en lijnen ook een muziekstuk op papier kunt hebben, of zelfs een zaal zo gek kunt krijgen om een Aria met je mee te zingen.

Om iets later van de (dove) Bart Koolen te leren dat communicatie maar voor 7% gesproken is, en voor 93% via andere kanalen plaatsvindt. Dat communicatie in gebarentaal extreem grappig kan zijn (zo vond ook de doventolk die op een gegeven moment duidelijk hoorbaar begon te gniffelen). Dat gebarentaal, vanwege de fysieke 3D uitvoering, zichtbaar een rijkere communicatie kan brengen, in grootte, verhoudingen, en verandering.

Om ook nog eens te worden meegenomen in de mogelijkheden die het menselijk lichaam biedt om jezelf in extreme bochten te wringen en het er makkelijk uit te laten zien in circus-ballet, of dat er mensen zijn die hun lichaam zodanig onder controle hebben dat ze extreme kou voor 80 minuten kunnen verdragen (en dat we dat wetenschappelijk maar niet kunnen verklaren).  En mocht je nou (uiterlijke) lichaamlijke beperkingen hebben (en daarmee momenteel minder kans hebt op een relatie, een goede baan), dat de ontwikkelingen in plastische chirurgie zoveel nieuwe mogelijkheden bieden dat je binnenkort zelfs weefsel, huid en bloedvaten kunt laten groeien!

En zo leerde ik ook dat een inhoudelijk spannend verhaal compleet kan worden vernaggeld door een slechte uitvoering (van papier aflezen, of door teveel in jargon te praten). Of dat je een inhoudelijk wat beperkt onderbouwd verhaal op zo’n heerlijk ontwapenende humorvolle manier kan vertellen dat je het blindelings gaat geloven.

Ten slotte leerde ik nog eens de ruis van sommige communicatie-kanalen: dat het beeld dat mensen van mij hebben op basis van een foto (‘je lijkt dikker dan je bent’), of een opgevangen statement (‘Oh, dan ben jij vast Corne?’) wat verschilt van mijn werkelijkheid.

Wat is communicatie toch leuk!!

1 comment

1 ping

  1. 3xnix

    Goed verhaal zeg!

  1. Tweets die vermelden Meer (dan) communicatie » www.braaimeester.nl -- Topsy.com

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Patrick Boonstra en Patrick Boonstra, Roos van Vugt. Roos van Vugt heeft gezegd: mooie blog vd meester zelf RT @patrickboonstra: Mijn overdenkingen #TEDxAms; "Meer (dan) communicatie" – http://bit.ly/fQrYUL #braaimeester [...]

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>