«

»

dec 10

Er is meer dan de ‘Big4′: de ‘vergeten’ Social Media

Social Media is hot; er is geen bedrijf te vinden dat niet ‘iets’ met social media doet of in jaarplan 2011 heeft opgenomen.

Wat mij betreft een goede ontwikkeling; ware het niet dat de aandacht zo eenzijdig gericht is op ‘de Big4′: Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter.

JA; je moet focussen en dus niet alles (tegelijkertijd) wil doen. Maar, NEE de ‘big4′ zijn lang niet altijd de meest effectieve Social media voor ieder bedrijf!

Concrete resultaten zijn mogelijk.

Langzaamaan begint het besef te komen dat Social Media niet alleen maar ‘voor de leuk’ is. Echte ROI (Return on investment) cijfers zijn mogelijk (hoewel steeds vaker over ‘Return on Inspiration’ of andere verbasteringen wordt gesproken).

Binnen Arbeidsmarketing heeft Deloitte afgelopen jaar het voortouw genomen, en laat concrete harde resultaten zien, zoals Lennart Sloof recent presenteerde:


“Dat wil ik ook!”
Dat klinkt natuurlijk fantastisch deze cijfers!! Maar mensen vergeten dat Social Media ook Keihard werken is. Maar bovenal dat lang niet ieder kanaal even geschikt is voor jouw strategie, of invulling.
Een paar redenen waarom je NIET (als eerste) op een van de ‘big4′ moet beginnen:
  • Twitter: jouw business / merk heeft een lage omloopsnelheid. Je hoeft niet iedere 5 minuten (of iedere dag) te reageren op jouw doelgroep.
  • Twitter: Privacy en openheid zijn niet gewenst
  • Twitter / Hyves / Facebook: Je zit in een business die juist vrij ONpersoonlijk moet zijn, vanwege onpartijdigheid of hogere mate van serieusheid. {laten we wel wezen, deze platformen hebben toch niet het imago van extreme betrouwbaarheid}
  • Hyves/Facebook: je bent geen extreem ‘Cool’ merk, waar mensen heel makkelijk Fan of Lid van worden.
  • Overall: Je hebt geen mensen om te reageren op vragen, klachten, complimenten of opmerkingen. Of jouw mensen hebben niet de juiste skills (en zijn niet van nature heel extraverte sociale netwerkers)
  • Overall: je wilt helemaal niet gevonden worden; maar probeert juist vooral anoniem te blijven
  • Overall: IEDEREEN zit hier al; je bent niet meer onderscheidend.

Veel bedrijven die zich klakkeloos storten op een van deze platformen, zonder zich kritisch bovenstaande te hebben afgevraagd, zijn gedoemd te mislukken.

De ‘vergeten’ Social media

Er zijn namelijk nog zo veel meer (grote) Social Media platformen & toepassingen die geregeld worden vergeten.
  • De eigen site: jouw eigen site kan juist een bron van Interactie, transparantie zijn, en authentiek inzicht geven in je eigen organisatie en mensen, danwel voor co-creatie en interactie met je publiek! Een goede site moet tegenwoordig Social media / interactieve functionaliteiten bevatten!!
  • Slideshare: een fantastisch platform om Presentaties te delen. Zeer goed voor het delen van (innovatieve) visie, cijfers, maar ook bijvoorbeeld een portfolio.
  • Wikipedia: goede manier om een merk of locatie te ‘laden’; hoewel vooral feitelijke informatie; ook feiten kun je zeer uitgebreid of leuk maken. Danwel kun je een wiki-kloon maken.
  • Flickr / Mobypicture: in fotografie kun je natuurlijk je event, situatie of portfolio zichtbaar maken, met maar heel weinig inspanning.
  • Youtube; hoewel populair; ook Youtube wordt vaak vergeten als platform om jezelf in film je profileren, maar ook om discussies te voeren.
  • Commentaar-velden van grote Blogs: Je hoeft niet altijd zelf een site of (branded) platform te beheren; je kunt ook meediscussieren op andere bestaande expert-sites, waar al veel verkeer en inhoudelijke discussies plaatsvinden.
  • Niche-sites: Wanneer je als bedrijf een heel expliciete expertise hebt (of juist zoekt) zijn er vast al diverse sites/forums/blogs over. Deelname aan deze sites of groepen kan je al snel een grote naamsbekendheid, onder een een kleine, maar waardevolle groep geven.
  • UPDATE: ik vergeet bijna Pressdoc; een fantastisch mooi platform om een ‘social media’ Persbericht op te zetten, aan te vullen met foto’s, video’s, quotes, etc. NB: hoewel ik het platform zelf (door gebrek aan interactie op de site) niet onder ‘social media’ schaar.

Overall: al bovenstaande platformen hebben stuk voor stuk een hoge Google-rank, wat betekent dat deze al snel hoog in zoekresultaten verschijnen (SEO); d.m.v. een paar simpele keywords kun je deze top-google-posities dan ook snel claimen, omdat je relatief weinig concurrentie hebt.

Conclusie: bedenk je eens dat er naast de ‘Big4′ in Social media nog veel meer platformen zijn. Zorg in ieder geval voor dat als je deelneemt dat je Online Presence (huisstijl) op orde is, d.m.v. bijvoorbeeld VanityUrls

2 comments

1 ping

  1. Marijn P

    @patrick
    absoluut waar. ik zag onlangs dat WNF verder heeft gekeken dan de big4; zij gebruiken waarbenjij.nu: http://wnf.waarbenjij.nu/
    aardig voorbeeld lijkt mij

  2. Patrick Boonstra

    @marijnp dat is inderdaad een mooi voorbeeld, dat prima past in de context en ‘doelgroep’ van WNF!

  1. Tweets die vermelden Er is meer dan de ‘Big4′: de ‘vergeten’ Social Media » www.braaimeester.nl -- Topsy.com

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Patrick Boonstra en Patrick Boonstra, Marielle Coomans. Marielle Coomans heeft gezegd: RT @patrickboonstra: RT @patrickboonstra: "Er is meer dan de Big4: de 'vergeten' Social Media" {Blogpost} http://bit.ly/ehljfx #braaim … [...]

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>