«

»

nov 17

Laat de stagiair dat maar doen.

Soms denk ik dat het hele bedrijfsleven zich ‘op social media heeft gestort’; ik word dagelijks gestalkt door Hyves-doorstuur-acties, Twitter-vacatures, LinkedIn-group-invites, etc. Ik zie en hoor steeds meer TV- en radio-spotjes waarin naar Twitter-kanalen of Facebook-pagina’s wordt verwezen.

Sommige acties zijn prachtig vormgegeven: volledige cross-mediale acties zoals bij de AH-Beesies, waarin off- en online elkaar mooi versterken. Soms ook belabberd doorgedacht; technologische hoogstandjes van communities zonder focus, of tell-a-friend-acties zonder dat hier enig meerwaarde of tegenprestatie wordt geleverd. Maar ook van deze slecht doordachte acties kun je veel leren, en zie je vaak af dat hier veel tijd en geld aan is besteed.

Tot ik vanochtend (opnieuw) een mailtje kreeg met de volgende strekking:

“We gaan onze hele (social media) online aanwezigheid en communicatie door een nieuwe stagiair / student laten uitvoeren”

Dat zette me toch weer enigszins met beide benen op de grond (en nu ik er over nadenk zie ik ook bijna dagelijks berichten van deze strekking langskomen, zowel bij grote als kleine bedrijfjes). Kennelijk is dit voor een deel nog het overheersende gevoel; online is niet zo significant, en kunnen we best aan studentje overlaten…..

3 comments

  1. Wouter Blom | Zoekmachine Marketing Consultant

    Met een goed en eenvoudig plan kan een student toch wel een heel eind komen.

    maar goed, dan moet er wel een goed en eenvoudig plan zijn…. :-(

    Verder is het zonde dat de kennis weer weggaat als de student weggaat en het project dus sterft.

  2. Patrick Boonstra

    @wouter Je laat je logistiek, personeelsadministratie of (iets dichterbij), je helpdesk of pers-woordvoering toch ook niet door een ‘studentje’ uitvoeren?

    Veel bedrijven ontberen juist een plan; en laten ‘de stagiair’ dit (strategische!) plan al doende schrijven. Alsof deze het bedrijf (cultuur, missie, processen, etc) voldoende zou kennen, en alsof Corporate Communicatie niet een echt vak is?!

  3. Wouter Blom | Zoekmachine Marketing Consultant

    We zijn het eens, zonder een goed plan kom je nergens,

    maar bijvoorbeeld helpdesken zijn (soms) dermate goed gestandaardiseerd dat ze eenvoudig klanten te woord kunnen staan en de meeste vragen kunnen oplossen. Bij te moeilijke vragen gaan ze naar de tweede lijn.

    Een student met een handleiding, een aantal standaard teksten en de officiele bedrijfsfoto’s mensen laten helpen met hun Linkedin profiellen zou een nuttige besteding kunnen zijn.

    Je kan inderdaad niet “hele social media & online aanwezigheid”door een student laten verzinnen en uitvoeren.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>