«

»

nov 16

IT Bluff Poker

Het nieuwe werken, aantrekken van nieuw talent, innovatie, transparantie, social media ; ik ken geen organisatie die niet ergens in z’n missie of beleidsplannen een van deze (of andere Bullshit-bingo-) termen heeft opgenomen.

Hoe komt het dan dat er nog zo veel organisaties die sites als  Hyves, Youtube of Twitter in z’n geheel blokkeren? Of medewerkers geen toestemming geven om een applicatie op een PC of laptop te installeren?Vermeende Privacy, security of bandbreedte problemen worden als argument aangedragen.

Om maar niet te spreken over de slangenkuil die open gaat wanneer de IT afdeling lucht krijgt van een nieuwe (of aangepaste) website die de lucht in moet: als iets riekt naar ‘IT’ vindt een gemiddelde IT directeur dat dat onder zijn verantwoordelijkheid valt en dat zijn  eigen IT’ers (hoewel meestal extern ingehuurde) het moeten bouwen, hosten of onderhouden.

Het spel van de IT BluffPoker:

Meer is macht!

In een mannenwereldje, wat de gemiddelde IT (support) organisatie is, geldt helaas nog maar al te vaak dat het managen van Meer (mensen, budget, etc) geldt als meer macht of status. Helaas loop je dan als manager snel tegen je maximale Span-of-control aan; een te groot log apparaat valt niet meer te besturen, wat er vaak in resulteert dat je geen van de dingen die je doet nog echt heel goed kan doen.

Ik geloof dat de IT organisatie zich moet focussen en specialiseren op de Kerntaken van de organisatie (Bank = bankieren, RET = vervoeren, Nutsbedrijven = electriciteit of water leveren) en zo veel mogelijk overige taken (zoals recruitment, marketing, etc) alleen bij uitzondering zelf moeten doen.

Online is IT!

Een ander non-argument is dat Online als IT wordt gezien. Van oudsher een herkenbare verdeling; maar ik mag toch hopen dat iedereen ondertussen toch wel overtuigd is dat Online maar beperkt iets met Tooling en techniek te maken heeft, maar toch vooral met Communicatie!

Centralisatie is efficient!

Brengt me bij de drogredenering dat centralisatie per definitie Efficient is. Helaas leert mijn eigen ervaring dat a) de meeste IT organisaties ondertussen zo groot gegroeid zijn, en dat b) goeie IT’ers zeer schaars zijn, dat een gemiddelde IT organisatie door externen wordt bemenst en gerund, die (gelukkig voor hen) maar weinig tijd hebben. Dit betekent maar al te vaak dat projecten lange doorlooptijd hebben, veel afstemmings-momenten, maar hierdoor ook nog eens hartstikke duur worden. Probeer eens na te gaan of ‘interne’ IT afdeling echt wel zo intern zijn, en wat de doorlooptijd van jouw project wordt als je dit intern moet laten realiseren.  Vermeende IT-efficientie wordt meestal dubbel en dwars teniet gedaan door ellenlange doorlooptijden, (tijdelijke) workarounds, en nog veel duurdere projectmanagement-uren.

Ik moet mijn netwerk beschermen!

Met de opkomst van Social Media zien we een angst voor ‘nieuwe media’ die we ook in de begintijd van email en GSM’s zagen; medewerkers worden afgeschermd voor de grote boze buitenwereld, vanwege te veel afleiding, prive-misbruik of overbelasting van netwerk. Gelukkig leert de tijd dat ‘nieuwe’ media maar zeer weinig worden ‘misbruikt’ (en dit een algemene werk-ethiek-discussie is; misbruik wordt niet door tooling, maar door menselijk handeling veroorzaakt), dat de zakelijke toepassing en noodzaak tot toegang tot ‘nieuwe’ media zich dagelijks bewijst.

“Help: ik kom er met mijn eigen IT organisatie niet uit! ze blijven alle social media blokkeren. “

Afgelopen week kreeg ik bovenstaande opmerking letterlijk weer te horen. De dame in kwestie was duidelijk murw geslagen door het IT Bluffpoker-spel. Hopelijk kan ze iets met bovenstaande argumenten. Helaas blijken valide argumenten in dit spel niet altijd voldoende te zijn, en blijven veel IT organisaties hun eigen traditionele spel spelen, terwijl de echte spelregels allang al veranderd zijn.

In dat geval helpt maar 1 ding: Escaleren. Laat via je eigen manager zien dat je voor je eigen werkzaamheden echt toegang nodig hebt tot nieuwe systemen, en dat je eigen IT afdeling handelingen uitvoert die tegen je eigen (nieuwe) bedrijfsvisie in gaan. Soms moet je de powerplay even overlaten aan diegenen die er echt verantwoordelijk voor zijn; voordat je zelf verzandt in persoonlijke discussies op te laag niveau.

Succes!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>