«

»

okt 22

Hyves wordt kapot gemaakt door marketeers

Ik ben een grote fan van Hyves.  Hoewel ik niet altijd even  actief ben op m’n eigen Hyves pagina, het is een ongeevenaard platform waar we als Nederland trots op mogen zijn. (Mits goed ingezet) is het zowel als Marketing- maar ook als Communicatie-instrument een zeer effectief middel. Tijdens de diverse (Social media) Recruitment workshops die ik namens Maximum mag geven, zitten steevast een aantal Hyves-succescases.

Wij zijn lang niet de enigen die mooie resultaten met Hyves bereiken. Maar collega Mark attendeerde me er op dat, juist deze (zogenaamde) successtories bedreigen dat Hyves in rap tempo kapot wordt gemaakt door diezelfde marketeers.

Ten onder aan eigen succes?

Hyves is op dit moment hard aan het puberen. Bedrijven zijn er langzaamaan achter dat Hyves niet alleen het domein is voor 16 jarige meisjes. De cijfers spreken voor zich: met bijna 9 miljoen Nederlanders (waarvan maandelijks 6,5 mio, en dagelijks 2,5 mio inloggen) is het verreweg het grootste social network van Nederland.

Dus vindt ieder beetje bedrijf dat ze iets met Hyves moeten doen. En wordt Hyves dan ook overspoeld door bedrijven die a) Branded Hyves starten, b) Hyvertisen en c) Acties bedenken. En hoewel niemand dat wil toegeven; met wisselend succes (ja ook failures dus).

Het leuke van Hyves als vriendennetwerk is dat je je vrienden berichten kunt sturen; en dit is nu precies waar het zere punt zit; dit (virale) doorstuur-effect is afgelopen jaar kapot gemaakt met slechte acties. Bekijk-deze-actie-die-inhoudelijk-niks-met-dit-merk-of-campagne-te-maken-heeft-en-stuur-zo-snel-mogelijk-door-naar-zo-veel-mogelijk-’vrienden’. Kijk, ik geloof heel erg in het delen van kennis, informatie, nieuwtjes of lolligheden. Maar de crux zit ‘em volgens mij in Relevantie (voor mijn vrienden) en Wederkerigheid (ookwel ‘beloning’ voor mijzelf). Maar om me nou direct te vragen mijn vrienden te spammen met reclame, gaat me wel te ver.

We zien dat het virale/doorstuur-effect compleet in een jaar tijd praktisch helemaal is verdwenen: Ik noem twee cases uit onze eigen praktijk, die qua opzet, media-budget (hyvertising) en doelgroep redelijk vergelijkbaar zijn.

Case 1 (najaar 2009): Welke Hyver is het? (GGZ)

  • 100.000 unieke spelers (300.000 gespeeld)
  • 10.000 bezoekers naar de site
  • 500.000 keer doorgestuurd

Case 2  (najaar 2010): Balletje-Balletje (OpenArmen / VVT) (NB: extrapolatie na 1/3 media-inzet)

  • 100.000 unieke spelers
  • 2500 geinteresseerden voor een bezoekje aan een zorginstelling
  • 1500 keer doorgestuurd

Conclusie:

Begrijp me goed: Case 2 is nog steeds een (boven verwachting) succes: juist ook omdat we (helaas) al de verwachting hadden dat dit virale effect kapot was gemaakt. En ja: ik geloof ook heilig in een Referral-principe: maar hier moet dan wel voldoende tegenprestatie tegenoverstaan (geen Pay-peanuts-get-monkeys-principe).

Ik hoop alleen dat mijn collega marketeers zich heel snel gaan beseffen dat iemands sociaal netwerk een waardevol en fragiel ecosysteem is; en hier niet te makkelijk op proberen in te breken.

Ken jij voorbeelden van (Hyves) doorstuur-acties die (nu nog wel) succesvol (zouden zijn); of juist hele slechte? laat me weten.

1 ping

  1. Een ‘verspreid’-knop is GEEN Social Media integratie. » www.braaimeester.nl

    [...] is toch disrespect van het mooie platform dat Hyves is? Hiermee maak je het sociaal netwerken en vertrouwen in berichten van je vrienden toch helemaal [...]

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>